سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیت الله بهجت در مورد شرف الشمس چیست

دعای شرف شمس، یکی از دعاهای معروف در ادبیات فارسی و ادبیات اسلامی است که به شعرای بزرگی نظیر مولوی، حافظ، و سعدی نسبت داده شده است. این دعا به شکل یک سرود شریف در مدح و تمجید از پیامبر اسلام، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)، و از ویژگی‌ها و صفات او سروده شده است. این دعا به عنوان یکی از متون الهام‌بخش و بیان‌گر ارزش‌ها و ایده‌های عرفانی و معنوی در ادبیات فارسی محسوب می‌شود.

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، نظر آیت الله بهجت در مورد دعای شرف الشمس یک مطلب کلی درباره تمام دعاها است، اما متأسفانه برخی این را اشتباه فرض نموده و آن را نظر آیت الله بهجت در مورد دعای شرف الشمس می‌دانند. برای مطالعه بیشتر درباره اظهار نظر آیت الله بهجت درباره دعای شرف شمس کلیک کنید.

 

معنی حروف رمزی آیه شرف الشمس چیست؟

گفته می‌شود که این حروف شامل 13 اسم از اسامی اعظم الهی است که 5 حرف از قرآن و 8 حرف دیگر از انجیل و تورات (هرکدام 4 حرف) می‌باشد.

 

خواص آیه شرف الشمس چیست؟

- جلب برکت: این دعا باعث برکت و فراوانی در رزق و روزی می‌شود.

- دفع غم و اندوه و امراض

- دفع چشم زخم

- دوری از بلاها

- ایمنی و مصونیت در سفرها

- دفع گزند جانوران

- کمک به استجابت حاجات

- گره‌گشایی و گشایش در امور

 

همچنین برای خود سنگ عقیق زرد استفاده شده در انگشتر عقیق خواص بسیار زیادی در روایات بیان شده است. به طور کلی، دعای شرف الشمس باعث بهبود امور زندگی و گره گشایی در مشکلات افراد می‌شود. این دعا در بسیاری از مناطق ایران و جهان به عنوان یکی از دعاهای پرطرفدار و موثر شناخته شده است.

 

آیا آیه شرف الشمس برای حاجت مناسب است؟

آیه شرف الشمس از دعاهای پرقدرتی است که می‌تواند برای دستیابی به حاجت‌های مختلف، مناسب باشد. این دعا با بسیاری از نعمت‌های الهی که در جهان وجود دارد، آشنا می‌کند و به خاطر همین درخواست کننده به توانایی و قدرت خداوند پیوسته یاد می‌کند و در این بین احساس توکل به خداوند دارد.

 

البته باید توجه داشت که در طول تاریخ، مردم در طول زمان برای حل مشکلات خود از دعاهای مختلفی استفاده کرده‌اند که هرکدام ممکن است در برخورد با نیازهای مختلف، مناسب باشند.

 

چرا باید فقط در روز 19 فروردین حکاکی دعای شرف الشمس انجام گیرد؟

این تاریخ به دلیل مربوط بودن به برج حمل در تقویم نجومی انتخاب شده است. 19 درجه برج حمل مصادف با 19 فروردین است که در این روز خورشید نسبت به دیگر ستارگان و سیارات اشراف دارد و به همین دلیل به آن شرف الشمس گویند. برای همین، در روز 19 فروردین، طبق رسم و عرف، این حکاکی انجام می‌شود.

دعای "شرف الشمس" یکی از دعاهای مشهور و محبوب است که در روز 19 فروردین هر سال، پشت سنگ عقیق زرد حکاکی می‌شود. این دعا به دلایل مختلفی مانند جلب برکت، سلامتی، ثروت و سعادت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه، به بررسی موضوعات مختلف مرتبط با این دعا خواهیم پرداخت. این دعا به صورت حروف رمزی است و فقط سالی یکبار نوشته می‌شود. روز مخصوص شرف الشمس 19 فروردین است. همچنین قبل از نوشتن دعای شرف الشمس خواندن یک دعای مخصوص (گاها به اشتباه آیه شرف الشمس گفته می‌شود) توصیه شده است. اگر مایل هستید جزئیات بیشتری از دعا و آیه شرف الشمس بدانید به مطلب منتشر شده در سایت شرف آنلاین sharafonline.ir رجوع کرده و مطالعه نمایید.

 

در چه منابعی به دعای شرف الشمس اشاره شده است؟

در کتب مختلف و معتبر زیادی به دعای شرف شمس اشاره شده است. کتاب سر المستتر شیخ بهایی، در کتاب «جنه‌ الوافیه» مشهور به «مصباح کفعمی»، در کتاب «هزار و یک نکته»، نکته 977، تألیف آیت الله حسن زاده آملی، در کتاب ریحانه الادب هم ذیل نام “ابو البدر” از عالمان قدیم شهر اردبیل، در کتاب “جواهر مکنونه” که از کتب خطی اذکار و در کتب قدیمی مثل «السحاب اللئالی» تالیف سید عبدالله بوشهری از جمله این منابع هستند.

 

نظر رهبری در مورد شرف الشمس چیست؟

در مورد شرف شمس هیچ اظهارنظر مستقیمی از ایشان صورت نگرفت، اما نظر آیت الله خامنه‌ای را شاید بتوان مثبت تلقی کرد زیرا رهبری انگشتر شرف شمس در دست دارند (برای مشاهده انگشتر شرف شمس رهبر کلیک کنید) ، اما باز هم تاکید می‌شود که هیچ اظهارنظر مستقیمی از سوی رهبری درباره شرف شمس وجود ندارد.

 

نظر آیت الله بهجت در مورد شرف الشمس چیست؟

ایشان نیز اظهار نظر مستقیمی درباره شرف الشمس نداشته اند. آیت الله بهجت مستقیماً به این دعا اشاره نکردند، اما در مورد مفاد دعای شرف الشمس است، از حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی کارشناس مذهبی امامزاده صالح سؤال شد. ایشان مطلبی را به نقل از آیت الله بهجت گفتند که به شرح زیر است: "هر نمازی حکم یک میوه را دارد، همان گونه که هر میوه ای ویتامین ها و خواص خاص خود را دارد، هر نمازی نیز خواص خاص خود را دارد."